ROIMA AKATEMIA
Toimiva tuotehallinta - tehokkaan liiketoiminnan perusta
Onko yritykselläsi kirkas tuotestrategia, jolla erotutte kilpailijoista? Pystyttekö vastaamaan nopeasti asiakkaidenne alati muuttuviin tarpeisiin? Onko tuoteinnovointinne ja -suunnittelunne huippuunsa hiottu? Tästä artikkeleista saat ideoita, joilla voit parantaa tuotahallintaa sekä kilpailukykyäsi.

Yritysten menestyminen perustuu innovatiivisten tuotteiden nopeaan kehitykseen ja valmistukseen osaavan työvoiman toimesta. Panostukset innovaatio- ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen osaavien työntekijöiden saamiseksi yrityksiin on keskeinen teema.
Toimiva innovaatiojärjestelmä takaa sen, että syntyy uusia innovatiivisia tuotteita, joille löytyy kysyntää. Osa toimivaa innovaatiojärjestelmää on verkosto, joka koostuu koulutuksesta, tutkimuksesta, startupeista ja jo toimintansa vakiinnuttaneista yrityksistä. Toimiva koulutusjärjestelmä tuottaa riittävästi uusia osaavia työntekijöitä, jotka ovat avainroolissa uusien tuotteiden innovoinnissa ja suunnittelussa. Heidän on hallittava työssä tarvittavat menetelmät ja työvälineet.
Suomalaisten yritysten valmistamilla tuotteilla on pitkä elinkaari ja ne ovat tyypillisesti investointituotteita, jotka valmistetaan ja toimitetaan joko asiakaskohtaisina yksittäistoimituksina tai pieninä sarjoina. Suomi menestyy piensarjateollisuuden maana. Pitkän elinkaaren tuotteet avaavat myös erinomaisen mahdollisuuden jälkimarkkinaan, joka kattaa varaosat, huollot ja toimitettujen tuotteiden modernisoinnit. Tässä korostuu koko yrityksen toiminnan tehokkuus.
Harmonisoitu tuotearkkitehtuuri palvelee tuotteen koko elinkaarta (prosessi ja tiedot)

Asiakkaat haluavat tuotteisiin uusia tuoteominaisuuksia jatkuvasti kiihtyvään tahtiin. Syklin asiakastarpeesta valmiiksi tuotteeksi, jossa on uudet halutut tuoteominaisuudet, on toimittava jouheasti. Menestyäkseen yritysten on kyettävä vastaamaan tähän haasteeseen. Toimiva tuotehallinta ja sitä tukevat työvälineet muodostavat hyvän perustan nopeudelle ja ketteryydelle. Tuotteet tulee suunnitella modulaarisiksi kokonaisuuksiksi toimivaa tuotearkkitehtuuria hyväksikäyttäen siten, että tuotemoduuleja eri tavalla yhdistelemällä (konfiguroimalla) ja uusia toiminnallisia moduuleja lisäämällä saadaan aikaan uudet tuoteominaisuudet sisältäviä tuotteita. Näin toimien saadaan hyödyt ulotettua kaikkiin yrityksen toimintoihin.
Tuotearkkitehtuurin avainelementit

Verkostomainen toiminta puolestaan avaa yritykselle uusia mahdollisuuksia. Tällöin yritysten käytössä olevien järjestelmien on myös tuettava verkostomaista toimintaa. Esimerkiksi tuotehallinnan, valmistuksen ohjauksen ja logistiikan työvälineiden on tuettava toimintamallia, jossa tuote suunnitellaan ja valmistetaan verkostossa. Verkostoista haetaan tyypillisesti skaalautuvuutta esimerkiksi valmistuskapasiteettiin, tai sitten sellaista osaamista mitä yrityksellä ei itsellään ole eikä yritys ole siihen halukas investoimaan.

Roima Aton PLM -järjestelmä antaa tukevan, skaalautuvan kivijalan yrityksen tuotehallinnan toiminnoille koko tuotteen elinkaaren ajalle. Siihen on helppo kytkeä tiedon tuottamisen eri välineet kuten esimerkiksi suunnittelun järjestelmät. Roima Aton PLM -järjestelmä on myös helposti liitettävissä eri toiminnanohjausjärjestelmiin. Näin hankintaan ja valmistukseen saadaan aina ajantasaiset tuotetiedot suoraan integraation välityksellä ilman manuaalisia työvaiheita.

Roima Product Information -järjestelmää yhdessä Roima Aton PLM -järjestelmän kanssa hyödyntämällä, saat liitettyä verkostoosi kuuluvat yritykset yrityksesi tuotehallinnan prosesseihin kunkin yrityksen roolin (suunnittelu, valmistus, ym.) mukaan. Näin saadaan verkostomaisen liiketoiminnan hyödyt realisoitua koko verkostoon.