Roimat onnittelut tuoreelle MotoE 2017 Euroopan mestarille! Hollannin suurimman teknillisen yliopiston, TU Delftin, joukkue Nova Electric Racing voitti lokakuun alussa dynaamisen insinöörimittelön, joka haastaa joukkueet eri puolilta maailmaa suunnittelemaan, rakentamaan ja ajamaan sähkökäyttöisiä moottoripyöriä. TU Delft on yksi Roiman yhteistyökumppaneista ja Nova Electric Racing käyttää Roiman Aton- ja SolidPDM-järjestelmiä.
Monialainen opiskelijajoukkue
Nova Electric Racing on ensimmäinen sähkömoottoripyöräilyjoukkue, joka edustaa Hollantia MotoE-kisoissa. Tiimin 14 jäsentä ovat Delftin teknillisen yliopiston ja ammattikorkeakoulujen eri alojen opiskelijoita. Joukkueen tavoitteena on edistää kestävän energian hyödyntämistä moottoripyöräkisoissa uhraamatta suorituskykyä, kuten nopeutta ja kiihtyvyyttä.
Viimeisen vuoden aikana joukkueen jäsenet ovat paiskineet hurjasti töitä rakentaakseen yhdessä kilpailukykyisen sähkömoottoripyörän MotoE-mestaruuskisoja varten. Kisan voittamiseksi kaiken on oltava täydellistä – joukkueen johtamisesta aina moottoripyörän suunnitteluun ja rakentamiseen sekä ajosuoritukseen.
Sähkömoottoripyörän rakentaminen on oma lajinsa
Nova Electric Racingin oma sähkömoottoripyörä on suunniteltu ja rakennettu varta vasten MotoE-kilpailua varten. Vaikka sähkömoottori on perinteistä polttomoottoria kevyempi, sähkömoottoripyörän rakentamisessa suurin haaste on akkujen paino ja sijoittaminen. Yhteensä 200 kg painavan pyörän jatkuva teho on 140 kW (190 hp) ja takapyörän vääntö yli 500 Nm. Kisaolosuhteissa patterit kestävät noin 40 kilometriä. Nova Electric Racing suunnitteli itse moottoripyöränsä rungon ja kehdon ja onnistui näin tekemään tehokkaasti tilaa akuille ja sähkötarvikkeille. Lisäksi itsetehdyt hiilikuitupenkki ja katteet tekevät pyörästä kevyemmän.
MotoE-kilpailu stimuloi innovaatiota
MotoE-kilpailun tavoitteena on tarjota alusta sähkömoottoripyörien kehittämisen ja innovaation edistämiselle. Niin opiskelijat kuin yritykset osallistuvat kilpailuun pysytelläkseen kehityksen aallonharjalla.
Tänä vuonna kaksi ensimmäistä osakilpailua järjestettiin Angleseyn ja Pembreyn ajoradoilla ja viimeinen etappi entisellä MotoGP-radalla Donington Parkissa. Sähkömoottoripyörien potentiaalin osoittamiseksi kilpailijoilla oli mahdollisuus osallistua myös samaan kisaan perinteisten bensamoottoripyörien kanssa. Näissä bensa-ajoissa MotoE:llä oli oma tulosjärjestyksensä.
Kahdella ensimmäisellä radalla Nova Electric Racing kisasi 400-kuutioisia moottoripyöriä vastaan ja onnistui kiihdyttämään kärkijoukkueiden joukkoon. Donington Parkin radalla puolestaan tarjottiin mahdollisuus osallistua 600-kuutioisten luokkaan. Varikkolähdöstä joukkue onnistui nousemaan viimeiseltä sijalta ensin lupaaville keskisijoille ja lopulta koko MotoE-kisan voittoon.
Nyt kolmen jännittävän kisaviikonlopun jälkeen Nova Electric Racing voi viimein juhlia ansaittua voittoaan!