Terveiset Roima Asiakaspäivästä


RoimaDay kokosi jälleen yli 300 osallistujaa, mukana niin asiakaskuntaa, kumppaneita kuin omaa väkeä, Suomen lisäksi myös Ruotsista ja Alankomaista.
Tänä vuonna RoimaDay pidettiin Helsingin Finlandia-talolla. Aamukahvien jälkeen Roiman toimitusjohtaja Jukka Ropponen ja myynti- ja konsultointijohtaja Tero Huuskola toivottivat osallistujat tervetulleiksi ja kokemaan Roima Experiencen! Tavoitteenamme on edelleen – ei enempää eikä vähempää kuin – pelastaa Euroopan teollinen tulevaisuus. Teemme sen yhdessä rohkeiden edelläkävijäyritysten, oman asiakaskuntamme, kanssa.
Voimavirtaa by Elastinen!
RoimaDayn ensimmäinen keynote tulee perinteisesti teollisuus-genren ulkopuolelta. Tänä vuonna tapasimme Kimmo Laihon, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Elastinen. Kuulimme tarinan energisestä pojasta, josta kasvoi Suomen tunnetuin hiphop/rap-muusikko ja ystäviensä kanssa perustamansa Rähinä Recordsin nuori toimitusjohtaja. Kimmon polkua on leimannut ennakkoluulottomuus, rohkea heittäytyminen, kurinalaisuus tekemisessä ja tahto seurata omia visioita. Yksin ei kannata puurtaa, joten matkalla on verkostoiduttu parhaiden tyyppien kanssa. Elan positiivinen, arvostava asenne ihmisiin ei ainakaan ole haitannut menestystä!


Yritysesityksiä eri teollisuudenaloilta
Päivän aikana saimme kuulla monia kiehtovia asiakasesityksiä eri teollisuudenaloilta.
Elintarvikeala on yksi Roiman erikoistumisalueista – Industry Experttimme tuntevat tehokkaan valmistuksen reseptin. Pääsalin ensimmäinen asiakaspuheenvuoro oli varattu yritykselle, joka ei juuri esittelyjä kaipaa, nimittäin Suomen vanhimpiä ja makeimpia brändejä olevalle Fazerille. Lavalle nousi Juho Friberg, Head of Digital Transformation, jonka mukaan Fazerin missio, ”Food with a purpose”, antaa oman sävynsä digitalisaatio-ohjelmaan, jota myös rakennetaan päämäärätietoisesti tavoite selkeänä mielessä.


Roima palvelee yrityksiä moninaisissa liiketoiminnan kehittämistarpeissa. Kun autamme asiakkaitamme tehostamaan liiketoimintaansa, haluamme katsoa yli organisaation sisäisten siilojen. Esimerkkinä tästä on seuraavana esiintynyt LapWall, oman alansa edelläkävijä.
LapWall on kotimainen puuelementtejä valmistava yritys, joka hyödyntää Roiman ratkaisuja tuote- ja dokumenttienhallinnassa sekä toiminnanohjauksessa. LapWall tavoittelee Skandinavian markkinajohtajuutta, ja siten konsernin teknisen johtajan Kari Viljamaan ja ERP-projektipäällikön Jukka-Pekka Salon esityksen teema ”Kasvun ja kannattavuuden elementtejä” sopikin yritykselle mainiosti.


Lounastauon jälkeen katsoimme tulevaisuuteen. Roiman Risto Raunio ja Juha Burtsoff esittelivät suuntaviivoja ja trendejä, jotka tulevat vaikuttamaan yritysten kehitystarpeisiin ja joiden mukaan Roimakin asiantuntemustaan kasvattaa. Tekeillä on parhaillaan myös white paper ”Roima’s statement of Future Direction”. Kutsumme yrityksiä mukaan dialogiin!
Löydä, Tehosta, Luo uutta
RoimaDay kokoaa osallistujia yritysten eri toiminnoista ja tehtävistä laajalla kirjolla. Siksi päivään sisältyy kanavapaketti, josta kukin voi valita itseään kiinnostavat aihealueet. Tänä vuonna esitykset oli jaoteltu Roiman asiakaslupauksen mukaisiin kanaviin ”Löydä”, ”Tehosta” ja ”Luo uutta”. Näiden lisäksi tarjolla oli kanava, jossa esiteltiin tuoreimmat tuotejulkistukset.


Aino Nenonen ja Veronica Koverola Snellmanin Kokkikartanosta, Juha Burtsoff Roimalta sekä Aki Pönniö Wipakilta.
Esityksissä saimme kuulumisia eri yrityksistä, kuten Konecranes, Valio, Snellman & Kokkikartano, Wipak, Lappset, Synocus sekä Louhia Analytics. Kanavien aiheina oli mm. tuotannon digitalisoiminen, konenäköratkaisut, omavalvontatietojen digitalisointi ja monitorointi, tuotannon tehokkuus ja jatkuva parantaminen, kaupallisen tuotetiedonhallinnan hyödyntäminen teollisuuden verkkokaupparatkaisuissa, globaalien asiantuntijaprojektien hallinta sekä varaston tehokkuuden selvittäminen.
Tarjolla oli myös kaksi kiehtovaa paneelikeskustelua, jotka keräsivät paljon kuulijoita. Ensin puhuttiin tekoälystä ja toisessa paneelissa teollisuuden palveluliiketoiminnan kehittämisestä.
Sokerina pohjalla kuulimme vielä yrityspuheenvuoron, josta vastasi asiakkaamme Wipak. Myös Wipak on edennyt pitkälle omalla digitalisaatiomatkallaan, jonka tavoitteena on edistää niin parempia asiakaskokemuksia kuin tehostaa omia toimintoja. Kuluttajat tulevat kokemaan edistyksellisiä, uusia pakkausratkaisuja, joita tullaan pian näkemään markkinoilla, kertoi Mika Palosuo, Group IT Director.
Pääsalin ohjelma päättyi Jukka Ropposen kiitoksiin – olemme ylpeitä tästä koolla olleesta joukosta!
Eikä tässä vielä kaikki...
Ilta jatkui demoihin tutustuen; näytillä olivat Roiman varastonhallinnan monitorointiratkaisu, tuotehallinnan pilvipalvelu sekä toiminnanohjauksen uuden version ominaisuudet. Roiman ohjelmistojen lisäksi asiakkaat saivat mahdollisuuden tutustua myös Beckhoffin tarjontaan sekä Dassault Systemésin Quintiq-ratkaisuun.
Demojen ja buffet-pöydän ohella saimme nauttia hyvästä seurasta; moni vanha tuttu löysi toisensa, ja uusia tuttavuuksia solmittiin. Ja virkeimpien osalta ilta jatkui vielä Helsingin yöhön…


Roima Asiakaspäivä täytti odotukset; iloksemme jokainen palautteen antaja oli sitä mieltä, että päivä oli osallistumisen arvoinen. Tästä on hyvä lähteä suunnittelemaan RoimaDay 2019 -asiakaspäiväämme!