Palveluliiketoiminnalla ja kertatoimituksiin perustuvalla laitevalmistuksella on perustavanlaatuinen ero.
Laitevalmistuksessa yritys ostaa ensin raaka-aineet, valmistaa tuotteen ja toimittaa asiakkaalle. Palveluliiketoiminnassa tuote valmistetaan samaan aikaan kuin asiakas ”käyttää” sen.
Jo 20 prosentin osuus yrityksen liikevaihdosta palveluina tekee yrityksestä kiinnostavamman kohteen omistajille, sijoittajille ja mahdollisille yritysostajille, Sami Sairanen, toimitusjohtaja Broadius Partners Oy.
Tämän vuoksi valmistukseen perustuva tuotanto sitoo enemmän pääomaa. Usein myös asiakkaiden investoinnit jakaantuvat epätasaisesti, jolloin yrityksen kassavirta voi heilahdella suurestikin.
Palveluliiketoiminta on monelle yritykselle tavoiteltava asia, mutta sanoista tekoihin siirtyminen on ollut haastavaa. Onnistumisia on ollut suurilla suomalaisilla valmistajilla kuten Koneella ja Konecranesilla.
ROIMA tuo Teollisen Internetin PK-yritysten ulottuville. Teollisen Internetin myötä tilanne on muuttunut. Edulliset teknologiat mahdollistavat uudet liiketoimintamallit myös PK-yrityksille.
Palvelutoiminnassa tieto on valttia. Teollisessa Internetissä taas tietoa on valtavasti saatavilla. Sen vuoksi Teollinen Internet ja palveluliiketoiminta ovat hyvä pari.