Roiman kokonaisuus palvelee asiakkaita ja tuottaa tuloksia
Roiman alkutahdit lyötiin vuonna 2014 ja samalla luotiin ”kattobrändi”, jonka alle ryhdyttiin systemaattisesti kokoamaan teknologia- ja palvelukokonaisuutta, joka Suomesta oli puuttunut ja jota asiakaskuntamme kaipasi. Roiman tarjooma on koottu huolellisen ISA-95 standardiin pohjautuvan analyysin sekä asiakkaiden palautteen ja toiveiden mukaisesti.
Tarjoomamme koostamisen tarkoituksena on ollut luoda asiakaskunnalle toimittaja, jonka ”luukulta” saa katettua valtaosan toimintojen kehitystarpeista sekä niitä tukevista järjestelmistä, sen sijaan että jokaisen palvelun ja järjestelmän joutuu ostamaan eri toimittajalta.
Siitä on pian neljä vuotta, kun lähdimme yhdessä Korona Investin kanssa rakentamaan Roimaa kohti tuota visiota. On aika katsoa hiukan tarkemmin, miten visio on toteutunut ja millaisia tuloksia on saatu aikaan.
Tavoitteellista kasvua mahtavalla porukalla
Ensimmäiseksi välietapiksi asetimme yrityksen kasvun liikevaihdolla yli 10 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärällä yli 100 työntekijään. Nuo tavoitteet saavutimme etuajassa. Syksyllä 2016 kerroimme, että tavoitteena on seuraavien 2,5 v aikana nostaa liikevaihto yli 20 miljoonaan, joka samalla tarkoittaa yli 200 työntekijää. Tämänkin suhteen Roiman kasvu on täysin suunnitelman mukaisessa aikataulussa, ehkä edelleen jopa hieman edellä siitä.
Kuinka tämä on ollut mahdollista? Yksikertaisesti siten, että Roima on pystynyt luomaan sellaisen kokonaisuuden, jolle on ollut kova tarve markkinoilla ja asiakkaillamme. Tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista ilman loistavaa henkilöstöämme, heidän suurta sitoutumistaan asiakkaiden liiketoiminnan auttamiseen, tukemiseen ja kehittämiseen. Toinen avaintekijä on loistava asiakaskuntamme, joka on panostanut kilpailukykyynsä ja osoittanut missiomme ”Euroopasta ei tule valmistavan teollisuuden museota” toimivaksi ja motivoivaksi.
Asiakkaan etu edellä
Jokainen Roimalainen tietää, että mitä töitä hän tekeekään – projekteja asiakkaalle – tulee lopputuloksena asiakkaan ”viimeisellä viivalla” olla parempi tulos. Tämän vuoksi me olemme ROI Machine!
Miltä lukumme näyttävät nyt, kun 2014 liikevaihtomme oli hiukan alle 3 miljoonaa euroa ja tulos pakkasella? Viime vuonna nousi liikevaihtomme hienosti 17,7 miljoonaan euroon ja EBITDA tulos oli yli 3 miljoonaa.
Julkisissa lähteissä näkyvät liikevoitto ja tilikauden tulos ovat huomattavasti matalampia, sillä niissä on mukana suuret kirjanpidolliset yritysjärjestelyistä johtuvat goodwill eli liikearvon poistot.
Kuluva vuosikin on alkanut hyvin ja työntäyteisesti, joten olemme reippaassa vauhdissa ylittämässä 20 miljoonan euron roimaa liikevaihtoa 2018.
Vakavaa työtä – mutta ilosta käsin!
Alla olevalla videolla Aurinkokuningas Juhani Tamminen kertoo näkemyksiään Roimalaisille taipaleemme alkumetreillä, ja katsastaa tilanteen uudelleen marraskuun 2017 lopulla vieraillessaan Roimalla. Tosin Tamin tuolloin puhumista luvuista mentiinkin komeasti yli vielä loppuvuoden aikana!
Aurinkokuninkaan analyysi Roiman joukkueen kaudesta 2014-2017