ROIMA AKATEMIA
Digitaalinen kuljetusten hallinta


Tässä sinulle viisi vinkkiä sähköisen kuljetustilaustoiminnan kehittämiseen - hyödynnä ne ja kerää hyödyt!
Kuljetusten hallinnoinnin informaatiovirtojen digitalisaation tarina etenee. Aika hirviöimäinen lause aloittaa, mutta sen takana on aivan mahtavan hyviä asioita! Hyötyjä löytyy kaikille osapuolille, parhaimmillaan optimaalisella kuljetusten hallinnalla on suuri vaikutus myös ilmastoon. Täydet rekat, ei tyhjiä rekkoja, tavara oikeaan osoitteeseen kerralla, mahdollisimman vähän palautuksia, vähemmän mutta tehokkaampia kuljetuksia – ja tyytyväisempiä asiakkaita.
Olen innoissani, että edustan tahoa, joka voi olla auttamassa näihin tavoitteisiin pääsyä. Haluankin jakaa tätä intoa eteenpäin ja edesauttaa positiivista kehitystä viidellä ajankohtaisella ”hyödyntäkää”-vinkillä!
1. Hyödyntäkää digitaalinen kuljetustilaustoiminnan prosessi alusta alkaen
Kun kilpailutatte kuljetussopimuksia, tehkää se niin, että data on käytettävissä myöhemminkin prosessin aikana. Esimerkiksi kun pyydätte hintoja, tallentakaa ne käytettäväksi jatkossa kuljetustilauksia validoidessa. Napatkaa mukaan alusta asti teille kriittiset ehdot sopimuksesta siten, että niiden perusteella voidaan määritellä poikkeamien seuranta.
2. Hyödyntäkää luotettua kolmatta osapuolta
Jos lähdette toteuttamaan sähköistä kuljetustilausten viestintää, älkää tehkö sitä itse. Älkää myöskään tehkö sitä suoraan kuljetusliikkeiden kanssa. Valitkaa alaan erikoistunut, luotettu kolmas osapuoli, joka voi tarjota teille sähköisen kuljetusyhtiöverkoston palveluna ja puolueettomasti. Tätä kautta saatte verkostoon standardin liittymän, joka tehdään vain kerran.
3. Hyödyntäkää toiminnasta kerättyä dataa toiminnan optimointiin, viesttittämiseen ja ohjaamiseen
Parhaimmillaan kuljetustoiminnasta kertyy paljon hyödyllistä tietoa, jota voidaan edelleen hyödyntää vaikkapa koneoppimisen avulla optimointiin. Samalla datalla voidaan luoda itselle ja myös asiakkaalle näkyvyys kuljetusten etenemiseen. Datan pohjalta voidaan tehdä parempia päätöksiä esimerkiksi kuljetusliikevalinnoissa.
4. Hyödyntäkää kuljetusprosessin dataa muissakin prosesseissa
Esimerkiksi laskujen tarkistus ja asiakkaiden laskuttaminen: kun kuljetusprosessi itsessään tuottaa kuljetuslaskujen validoinnin (hinnat, poikkeamat, toimitusvahvistus), laskut voidaan hyväksyä automaattisesti. Kun toimitusvahvistus saadaan, lasku asiakkaalle voi lähteä heti. Miettikää hyödyntämismahdollisuuksia muuallakin, kuten tuotantoprosessissa, asiakkaiden hallinnassa, työvuorosuunnittelussa, varastonhallinnassa…
5. Hyödyntäkää menossa oleva digitalisaation aallonharja myös kuljetusprosessien parantamiseen
Tavoitteena ei ole toimintojen ja tehtävien poistaminen, vaan niiden helpottaminen. Ottakaa hyöty mahdollisuudesta parantaa tekemisen laatua, tehdä työstä mielekkäämpää ja asioiden hoitamisesta sujuvampaa. Hyvää digitalisaatiomatkaa!